V Praze dne 20.9.2020
V souvislosti s probíhající (a eskalující) pandemií COVID-19 a v návaznosti na pokyny Rektorátu UK a Nařízení hygienické stanice hl. M. Prahy č. 12/2020 (dále jen „Nařízení“) Vám předkládáme pokyny týkající se organizace výuky ve všech studijních programech na naší fakultě od začátku akademického roku 2020/2021. Současně zdůrazňujeme, že všichni pracovníci fakulty i studenti jsou za všech okolností jsou povinní dodržovat pravidla stanovená Ministerstvem zdravotnictví, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Univerzitou Karlovou i 3. lékařskou fakultou a zdravotnickými pracovišti, kde vykonávají klinickou část výuky.
Akademický rok bude na 3. lékařské fakultě UK (dále též „fakulta) zahájen dne 29.9.2020 dle již dříve rozeslaného rozvrhu, který je k dispozici v elektronické podobě na odkazu rozvrh.lf3.cuni.cz.
V návaznosti na Nařízení se tyto formy výuky provádějí zatím do 31.10.2020 výhradně distančně. Informace o možnostech distanční výuky byly předávány garantům jednotlivých předmětů v průběhu měsíce září a věcně se na nich nic nemění:
a. |
k distanční výuce se využije vždy stejný nástroj pro jeden předmět (rozhoduje garant) a to jeden z následujících: MS Teams, Zoom, meet.lf3.cuni.cz, případně Adobe Acrobat (jako doplňkový). Garanti jednotlivých předmětů sdělí mailem do 23.9.2020 MUDr. T. Kostrhunovi, který nástroj se v daném předmětu bude používat ( ), |
b. |
veškerá distanční výuka probíhá v reálném čase, není již nadále přijatelné využití okomentovaných prezentací uložených na web či rozesílaných studentům. V průběhu výuky laskavě využívejte možnost interakce se studenty např. zařazením slidů s otázkou pro studenty, kratších pauz na dotazy a na konci výukové jednotky zařazením diskuse, |
c. |
veškeré distančně vyučované výukové jednotky se nahrávají a umístí buď přímo, nebo odkazem (dle použitého nástroje – všechny zmíněné mají možnost nahrávání přímo v nastavení) na portál vyuka.lf3.cuni.cz - za zajištění nahrávek a jejich umístění na portál odpovídá přednosta ústavu/kliniky. Opakovaný seminář na stejné téma vedený stejným učitelem pro různé skupiny studentů lze umístit jen jedenkrát, |
d. |
kontrola přítomnosti studentů na výuce tam, kde jde o výuku s kontrolovanou účastí, se provádí mechanicky – hlasovým či vizuálním ověřením přítomnosti studenta. |
a. |
praktická výuka (laboratorní či mikroskopovací praxe, simulační výuka) probíhá bez omezení s tím, že garant předmětu resp. vedoucí pracoviště dle místních podmínek zajistí, aby v jedné místnosti nebylo přítomno současně více než 15 osob a současně budou důsledně dodržována preventivní opatření (ochrana úst a nosu, dezinfekce rukou i pracovních ploch) – za dodržování těchto opatření odpovídá přednosta ústavu/kliniky, |
b. |
klinická výuka (stáže) probíhá dle stávajícího rozvrhu s tím, že se při ní zajistí co nejmenší poměr student/pacient – maximální počet studentů přítomných současně v jednom pokoji s nemocnými je 5. Toto omezení se nevztahuje na případy, kdy klinická výuka probíhá formou exkurzí na dané pracoviště – v tomto případě je maximální počet studentů 10. Všichni studenti musí mít po celou dobu pobytu na klinickém pracovišti zajištěnu ochranu úst a nosu a provádět důsledně dezinfekci rukou případně pomůcek (pracovní část fonendoskopu) - za dodržování těchto opatření odpovídá příslušný vyučující, |
c. |
doporučujeme zařadit jako součást klinické výuky prezentaci reálných kasuistik vyučujícím s plným rozborem případu tam, kde je nutné přímý kontakt s konkrétními pacienty omezit, či v případě nesouhlasu pacientů s participací na výuce, |
d. |
při klinických stážích bez přímého kontaktu studentů s pacienty (např. procvičování EKG, RTG, simulační výuka apod.) může být v jedné skupině max. 15 studentů, |
e. |
v případě že to provoz klinického pracoviště vyžaduje (omezení počtu osob na místě v jednom čase), je možné využívat ke klinické výuce i účast studentů v pohotovostních službách, přednosta kliniky odpovídá za dodržení stanovené náplně klinické výuky (sylabus). |
f. |
v případě zásadního omezení pro klinickou výuku lze využívat pro nácvik praktických dovedností simulačních technik, |
g. |
pokud student není z objektivních důvodů (nemožnost přicestovat do ČR) schopen účastnit se klinické výuky, garant předmětu doporučí její zajištění v místě pobytu s tím, že studentovi poskytne seznam požadavků na obsah a rozsah klinické výuky. V případě, že student doloží potvrzení zdravotnického zařízení země pobytu o absolvování stanovených povinností, garant předmětu toto uzná. Tím není dotčeno ověření absolvování povinností přímým dotazem, či stanovení typu zdravotnických zařízení v zahraničí, kde lze klinickou výuku absolvovat. |
Výuka v povinně volitelných kursech probíhá podle stejných principů jako výuka povinná. Není přípustné tuto výuku nahrazovat zasíláním komentovaných prezentací či rušit. Vyučující odpovídají za informování studentů o organizaci výuky v povinně volitelných kursech mailem prostřednictvím SIS nejpozději do 2. října 2020.
Pokud je vyučující schopen výuku ve volitelných (nepovinných) kursech zajistit v souladu s výše uvedenými pokyny, učiní tak, v opačném případě může volitelný předmět/kurs zrušit či posunout na letní semestr – vyučující odpovídají za informování studentů o organizaci výuky ve volitelných/nepovinných kursech mailem prostřednictvím SIS nejpozději do 2. října 2020.
Žádáme všechny garanty a vyučující, zejména v 1. a 2. ročnících všech studijních programů, aby studentům aktivně nabízeli možnost konzultací s vyučujícími – konzultace jsou možné individuálně s dodržením preventivních opatření uvedených v následujícím bodě, případně online v menších skupinách.
V současné době je možno zkoušet studenty prezenčně za účasti maximálně deseti osob v místnosti současně. Pro akademický rok 2020/2021 byla prodloužena platnost Opatření děkana č. 6/2020, které upravuje postup při distančním zkoušení včetně zkoušení Státních závěrečných zkoušek.
Nepřítomnost studentů na výuce z důvodu karantény či izolace s eřeší obvyklým způsobem s příslušným vyučujícím či vedoucím pracoviště, který případně stanoví formu náhrady zameškané výuky.
a. |
všichni studenti na začátku akademického roku potvrdí v elektronickém systému, že nepřišli do styku s osobou jevící příznaky infekce COVID 19, nejsou v karanténě či v izolaci a berou na vědomí, že se nesmějí účastnit výuky, pokud mají zvýšenou teplotu nebo jakékoli jiné příznaky akutního onemocnění (zejména respiračního) s tím, že jsou povinni jakékoli změny hlásit, na začátku každé prezenční výukové jednotky ověří vyučující, že všichni přítomní studenti se cítí zdrávi a nevztahuje se na ně karanténa či izolace – v pochybnostech účast studentů na výuce nepřipustí, |
b. |
pokud student jeví známky akutního onemocnění (kašel, rýma) a dostaví se k výuce, vyučující jeho přítomnost nepřipustí, případné stížnosti řeší proděkan pro studium a výuku, |
c. |
všechny osoby pobývající v budovách fakulty musí míst nepřetržitě zakrytá ústa a nos s výjimkou nejnutnější doby pro konzumaci jídla a pití, |
d. |
všichni studenti během klinické výuky musí mít zakrytá ústa a nos (vlastní ústenka), případně používat ochranné prostředky stanovené a vydané konkrétním pracovištěm, |
e. |
pokud je to provozně možné, zajistí se dostatečné rozestupy mezi osobami (2 m). |
a. |
veškeré informace týkající se opatření souvisejících s COVID-19 vydaných vedením fakulty či UK, případně orgány státní a veřejné správy budou od 22.9.2020 umístěny na odkazu https://www.lf3.cuni.cz/3LF-1861.html |
b. |
Garanti jednotlivých předmětů jsou povinni zaslat informaci o organizaci výuky v daném předmětu všem studentům daného ročníku včetně studentů vyučovaných v angličtině mailem prostřednictvím SIS nejpozději do 24.9.2020. |
c. |
Pokud aktuální situace na pracovišti vyžaduje jakékoli změny v organizaci výuky s výjimkou změn uvedených v bodech 3d a 6, projedná realizaci těchto změn garant předmětu či přednosta kliniky/ústavu neprodleně s proděkanem pro studium a výuku. |
Nejasnosti při interpretaci výše uvedených pokynů řeší proděkan pro studium a výuku na základě elektronicky zaslaného podnětu ( ) k řešení neodkladných problémů lze použít SOS nonstop telefonní číslo 724292312.
Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, děkujeme vám za vstřícnost při provádění změn nutných pro udržení kvalitní a efektivní výuky na fakultě i v době současných omezení.
Prof. MUDr. Petr Widimský, DrSc. |
MUDr. David Marx, Ph. D |
|
děkan |
proděkan pro studium a výuku |
3. lékařská fakulta
Univerzita Karlova
Ruská 87, 100 00 Praha 10
tel.: +420 267 102 111
IČO: 00216208, DIČ: CZ00216208
Další kontakty a bankovní spojení