Název projektu:
Implementace DPP do studijních programů 3. LFUK cestou zážitkové pedagogiky
Projekt je financovaný z fondů Nadace rodiny Vlčkových, jejímž účelem je mimo jiné poskytování podpory při provozování služeb určených závažně nemocným dětem a jejich rodinám. K naplňování tohoto účelu může nadace podporovat iniciativy třetích osob směřující k rozvoji zdravotní péče, vědy, výzkumu a vzdělávání.
Číslo projektu: "2402VS-012"
Grantová výzva: Škola základ péče
Období realizace: 1. 9. 2024 – 31. 8. 2026
Hlavní řešitel: Mgr. Jana Heřmanová, Ph.D., spoluřešitelé: Mgr. Petra Sedlářová, Pavel Klimeš
Projekt je zaměřen na uvedení studentů nelékařských zdravotnických oborů 3. LFUK do problematiky dětské paliativní péče a posílení dovedností studentů v komunikaci s nemocnými dětmi a jejich rodinami. Aktivity projektu povedou k naplnění tří hlavních cílů: 1. Skrze tvorbu a realizaci teoreticko-praktického povinně volitelného kurzu umožnit studentům bakalářských studijních oborů Všeobecné ošetřovatelství, Fyzioterapie, Dentální hygiena a Nutriční terapie získat základní informace o DPP a dovednosti, které budou předpokladem k navázání produktivní komunikace s dítětem a jeho rodinou; 2. implementací tématu dětské paliativní péče do stávajících povinných předmětů studijního programu Všeobecné ošetřovatelství prohloubit znalosti budoucích všeobecných sester v péči o děti s život limitujícím a život ohrožujícím onemocněním; 3. Posílit vědomosti akademických pracovníků Ústavu ošetřovatelství v oblasti poskytování DPP v kontextu tělesných, psychických, sociálních a spirituálních potřeb nemocného dítěte a jeho rodiny.
Jedním z cílů projektu je implementace dětské paliativní péče do výuky stávajících předmětů studijního programu všeobecné ošetřovatelství. V zimním semestru v rámci předmětu Paliativní slyšeli studenti třetího ročníku přednášku Pavla Klimeše, který je seznámil s problematikou DPP a na několika kazuistikách ukázal, jak profesionálové Cesty domů poskytují hospicovou péči nemocným dětem a jejich rodinám v domácím prostředí. V týdnu od 2. do 6. 12. 2024 proběhly dva workshopy zaměřené na možnosti zvyšování kvality života nemocných dětí. Workshop muzikoterapie vedený Janem Kynclem a Hanou Malaníkovou z organizace Zdravotní Klaun umožnil studentům, aby sami na sobě vnímali účinky hudby a různých zvuků na duševní a emoční pohodu i schopnost komunikace v paliativní péči. Herečka a herní specialistka Michaela Váňová z organizace Vlaštovka – Centrum pro umění a herní práci v paliativní péči poutavou formou představila koncept herní práce a možnosti podpory nemocných dětí v paliativní i akutní péči. Studenti ocenili možnost seznámit se s obsahem kufru, který Míša přivezla a vyzkoušet si prvky herní práce s dětským pacientem v různém věkovém období.
Studenti si díky rozšíření výuky o témata dětské paliativní péče a absolvování workshopů uvědomili důležitost psychosociální podpory pro dítě i rodinu a rozšířili si vědomosti, které získali v předchozím roce v předmětu Ošetřovatelství v pediatrických oborech. Seznámili se s konkrétními možnostmi podpory, včetně terapií a paliativních přístupů zaměřených na kvalitu života.
Dne 27. 11. 2024 se konal první Kulatý stůl, jehož cílem bylo seznámit účastníky s hlavními aktivitami a cíli projektu. Setkání se zúčastnili Jana Heřmanová, Petra Sedlářová a Hana Svobodová za Ústav ošetřovatelství, Pavel Klimeš za organizaci Cesta domů, Lukáš Houdek a Klára Palečková za organizaci Zdravotní klaun, o.p.s., Mgr. Darina Iskendri za Kliniku rehabilitačního lékařství 3. LFUK a FNKV a studentky 3. ročníku studijního programu Všeobecné ošetřovatelství Anna Jedličková a Kateřina Tlamichová. Ostatní pozvaní zástupci spolupracujících organizací se omluvili.
Po uvítání hostů a vzájemném představení si vzal slovo Pavel Klimeš, který mluvil o Cestě domů a problematice doprovázení dětských pacientů a jejich rodin. Přestože mají zkušenosti s péčí o vážně nemocné děti v domácím prostředí, jejich možnosti rozšíření péče za hranice Prahy jsou limitované z důvodu nedostatku sester vzdělaných v problematice DPP. Zdůraznil, že ošetřovatelství v paliativní péči je také o kvalitě života a zachování funkčních schopností pacientů co nejdéle. („dokud to jde“). Petra Sedlářová představila stávající koncepci výuky pediatrie a sdílela zkušenosti studentů z praxí na dětských odděleních, jež byly jedním z důležitých východisek při koncipování návrhu schváleného projektu. V poslední části úvodního bloku Jana Heřmanová prezentovala hlavní myšlenky a plánované aktivity projektu.
Zásadní a přínosná byla diskuze, která následovala. Lukáš Houdek ocenil, že mohli spolu s kolegyní vyslechnout, s jakými situacemi se studenti i vyučující pediatrie setkávají ve zdravotnickém prostředí, protože získali lepší představu, jak na to navázat a jakým způsobem směřovat aktivity organizace Zdravotní klaun ve výuce DPP. Mgr. Iskendri potvrdila, že téma dětské paliativní péče je důležité i pro budoucí fyzioterapeuty a díky přítomnosti dvou studentek se otevřela také otázka, v které fázi studia je vhodné zařadit téma paliativní péče, jak připravit studenty na setkání se smrtí v nemocnici, jak je naučit sebepéči.
3. lékařská fakulta
Univerzita Karlova
Ruská 87, 100 00 Praha 10
tel.: +420 267 102 111
IČO: 00216208, DIČ: CZ00216208
Další kontakty a bankovní spojení