Informace pro učitele ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Zde vysvětlujeme situace, které mohou nastat v kontaktu se studentem se speciálními potřeb je třeba reagovat. ****************************************************************************************** * Jaké nároky na úpravu studia mohou studenti mít? ****************************************************************************************** To plyne z typu a míry jejich handicapu. V drtivé většině jde o nárok na prodloužení času Ten bývá stanoven na 25, 50, 75 či 100% času navíc a týká se jakéhokoli zkoušení, tj. jak zkouškám, a může se týkat jak písemného, tak ústního zkoušení. Je zřejmé, že toto klade zv na nás učitele, musíme si na to vyhradit čas, dozor, místnost. Proto je stanoveno pravidlo musí uplatnit takovýto nárok (tedy kontaktovat vás) nejpozději 7 dní před konáním zkoušky, vše připravit a domluvit se studentem detaily. (Začne psát dřív nebo skončí později? Bude místnosti nebo spolu s ostatními? Kdo jej tam bude hlídat? Potřebuje nějak upravený formát zvětšené písmo apod.?). Dalším typickým nárokem je zvýšená potřeba individuálních konzultací. Zde to pochopitelně možnostech každého vyučujícího a je zřejmé, že nikdo z nás nemůže trávit delší čas individ jednoho studenta, a také je potřeba držet hranici mezi konzultací a doučováním. (Pro účely studenti možnost tutoringu nebo asistence při studiu od starších studentů.) Konzultace nav hlídání v prodlouženém čase u zkoušek, je možné proplatit formou odměn. Existuje množství specifických úprav, které nejsou tak časté, nicméně jsou vždy popsány ve diagnostice. Může to být např. zvětšené písmo (pro slabozraké), používání různých technick zrakově a sluchově postižených), preference ústního zkoušení nad písemným (u dysgrafiků), ****************************************************************************************** * Jak se o nárocích studenta dozvíte? ****************************************************************************************** 1.1. Studenti mohou uplatňovat své nároky pouze mají-li je písemně podložené dokumentem na funkční diagnostiky", který je na hlavičkovém formuláři UK a je podepsaný jak studentem, (což je některý z odborníků na UK). Studenti se musí prokázat svojí funkční diagnostikou takový student musí být evidován v databázi "Student" jako student se speciálními potřeb 2.2. Pokud se student dožaduje nějakých úprav zkoušky apod., a funkční diagnostiku nemá, n studia nemá. V tomto případě jej laskavě pošlete za kontaktní osobou na fakultě – PhDr. Ph.D.  (kontakt [ URL "https://www.lf3.cuni.cz/3LF-408.html"] ). 3.3. Může také nastat situace, že sami pozorujete, že student se chová nezvykle (působí de neuroticky, má mimořádně špatný písemný projev, máte dojem že špatně vidí/slyší apod.), sám se ničeho nedomáhá, zkouší to "zvládnout sám" a nenahlédne, že toho není schopen. Mů o projev nějakých obtíží, které si student zatím sám nepřipouští. V takovém případě zkus studentem citlivě promluvit a poslat jej buď za kontaktní osobou, nebo mu doporučit někt psychologické podpory pro studenty UK [ URL "https://centrumcarolina.cuni.cz/CC-40.html" situace jsou v současnosti docela časté, studentův zdravotní (ať už somatický nebo psych nesouvisí s jeho inteligencí a často (u některých psychických obtíží) se jedná o dočasno kterou se díky příslušné péči podaří zvládnout a student se může vrátit k úspěšnému stud ****************************************************************************************** * Poradenské služby pro pracovníky UK ****************************************************************************************** Akademická poradna UK [ URL "https://pages.pedf.cuni.cz/poradna/"]  (při Pedagogické fakul všem pracovníkům UK stejné služby jako studentům UK, a to zdarma. Jde zejména o: • psychologické poradenství (pro případ psychických potíží, zejména (ale nejen) těch souvi výkonem povolání -- syndromu vyhoření, osobních či vztahových problémů apod., včetně vzt student), • osobní poradenství, řešení náročných životních situací, • logopedické poradenství (pokud potřebujete zlepšit svůj mluvní projev), • poradenství vyplývající ze zdravotního handicapu či omezení, • atd.