Pro vědecko-výzkumné týmy ****************************************************************************************** * Jak vypadá technologický transfer na 3. LF UK? ****************************************************************************************** Proces transferu technologií je otevřen všem vědeckým týmům na Univerzitě Karlově, které s jejich inovativní nápad, znalost nebo technologie může najít aplikační využití. První inte týmu s Centrem pro přenos poznatků a technologií (CPPT) je předložení Oznámení o objevu a připravují ve spolupráci s technologickými skauty fakulty. CPPT následně předběžně zhodnot potenciál projektu a na základě toho navrhne další kroky. Hodnotí se řada faktorů včetně f výzkumný projekt nachází, parametry potenciálního trhu či možnosti ochrany duševního vlast je závěr této zprávy negativní. Nejedná se však o selhání, ne každý projekt je ve své form připraven pro komercializaci. CPPT může dále navrhnout některé změny v projektu nebo jeho aby byl s odstupem času vhodnějším kandidátem ke komercializaci. V případě pozitivního výsledku předběžné analýzy typicky po řadě konzultací následuje fáze (Potvrzení konceptu). Cílem této fáze je konkrétní návrh využití poznatku, který se opírá ochrany duševního vlastnictví, analýzu trhu, testování, výrobu prototypu atd. Pro financov možné využít programy jako GAMA Technologické agentury ČR nebo OP Praha Pól Růstu a další. fáze již může být zahájena vlastní komercializace. Vědecké týmy se mohou v transferu technologií ocitnout v nelehké situaci. Na jedné straně na projektu s potenciálním komerčním využitím, který je ale nutné chránit prostředky ochra vlastnictví, na druhé straně existuje v rámci hodnocení vědeckých týmů silný tlak na publi Tyto dva přístupy jsou ve zdánlivém střetu, nicméně obecně platí, že je dostatečné zahájit ochrany duševního vlastnictví (i v rámci dnů, několika týdnů) a poté je možné výsledky prá Celý proces se řídí dle opatření rektora č. 46/2018 [ URL "https://cuni.cz/UK-9407.html"] [ URL "https://cuni.cz/UK-9408.html"] Pokud se tedy domníváte, že váš projekt má potenciál pro aplikační využití, neváhejte kont technologické skauty, kteří vám v této problematice poskytnou poradenství: Technologičtí skauti 3. LF • MUDr. Josef Fontana, josef.fontana(zavinac)lf3.cuni.cz [ MAIL "josef.fontana(zavinac)lf3 • Kateřina Grygarová, katerina.grygarova(zavinac)lf3.cuni.cz [ MAIL "katerina.grygarova(zavinac)lf3.cuni.cz"] ****************************************************************************************** * Jaké jsou možné cesty Transferu technologií? ****************************************************************************************** Závěrem fáze Proof of Concept je doporučení vhodné cesty komercializace poznatku. Existují lze přenést poznatek do aplikační praxe: • patentování a prodej licence nebo patentu • společné výzkumné aktivity s komerčním partnerem • založení spin-off společnosti Každá z cest má své výhody, nevýhody a potenciální rizika. Jedná se o značně komplexní pos projekt proto vyžaduje pečlivé zhodnocení skupinou odborníků a velice důkladné smluvní oše komerčním subjektem. Na Univerzitě Karlově tento proces zaštiťuje Centrum pro přenos pozna [ URL "https://cppt.cuni.cz/"] . V tomto bodě je nutné zdůraznit, že každý inovační projekt je jedinečný a proces transferu proto může lišit od typické trajektorie popsané v tomto textu. Některé projekty například duševního vlastnictví v časnější fázi. Může jít o projekt, v němž je už při vývoji prototy Concept) nutná spoluúčast komerčního partnera kvůli finanční náročnosti této fáze. *========================================================================================= * Patentování a prodej licence nebo patentu *========================================================================================= Patent je státem přiznané výhradní právo vynálezu, který je nový, je výsledkem vynálezecké jej průmyslově využít. Pro svého držitele představuje mocný nástroj, díky němuž získává na pro daný výrobek nebo službu. Tím si vytvoří silnou pozici a otevírá se mu tak možnost dal poskytnutím licence nebo případným prodejem patentu. Doba trvání patentové ochrany je 20 l patentové přihlášky, u léčiv a přípravků na ochranu rostlin je možné prodloužení až o dalš ¨ Výhodou tohoto postupu komercializace je jeho relativní jednoduchost, tento klasický „line přenosu poznatků je již delší dobu používán výzkumnými institucemi. Pro výzkumné instituce potenciálním zdrojem budoucích výnosů, které plynou z prodeje patentu nebo jeho licencován výzkumné projekty jsou ale vhodné pro patentování, v zákoně existuje řada výjimek a patent podléhají podrobnému zkoumání ze strany autorit. Tento postup navíc výzkumné instituci typ zpětnou vazbu od koncových uživatelů, což dále komplikuje případný další vývoj. Řízení v s patentováním je navíc finančně a časově náročné. Tento postup volíme často v případě, kdy jde o inovaci menšího rozsahu, nebo v případě, kd pohybuje na stabilním trhu s řadou silných konkurentů. Kromě patentů existují i další nást duševního vlastnictví jako užitný nebo průmyslový vzor. *========================================================================================= * Společné výzkumné aktivity s komerčním partnerem *========================================================================================= Tento postup představuje vzájemně výhodnou spolupráci akademické instituce s rozsáhlým kno oblasti a komerčního partnera se znalostmi z aplikační praxe a marketingu, s kontakty na d značným finančním kapitálem. Komerční partner takto externalizuje své vědecko-výzkumné akt instituce tímto získávají přístup k finančním zdrojům a znalostem z praxe. Akademická instituce takto získává rychlejší přístup k financování výzkumného projektu než patentování nebo založení spin-off společnosti. Zároveň mohou výzkumníci využívat informac od koncových zákazníků, což se projeví příznivě při dalším vývoji. Na druhou stranu jsou s aktivity potenciálně rizikové z hlediska dělení duševního vlastnictví. Jsou proto spojeny komplexnějšího ošetření smluvních vztahů zúčastněných stran. Typicky patří společné výzkumné aktivity s komerčním partnerem k metodě první volby transf pokud k danému výzkumnému projektu existuje komerční partner. *========================================================================================= * Založení spin-off společnosti *========================================================================================= Co do komplexnosti je tato cesta přenosu technologií jednoznačně tou nejnáročnější, předst akademickou instituci potenciálně nejvýhodnější cestu z hlediska vývoje a potenciálních vý případ, kdy je od mateřské společnosti vázané na akademickou instituci odštěpena dceřiná s dceřiná společnost přebírá část duševního vlastnictví, technologií nebo existující produkt společnosti a dále je transformuje do nových produktů nebo služeb. Mateřská organizace spi poskytuje kromě první investice také svou infrastrukturu. Tento postup volíme v případě převratných inovací nebo v případě inovace na trhu, který se vyvíjí. Každý výzkumný projekt je odlišný, vždy je třeba pečlivě posoudit každý případ individuáln vhodnou cestu komercializace. Každá z cest komercializace představuje komplexní projekt, k účast odborníků v oblasti transferu technologií, práva, duševního vlastnictví atd. Z toho Univerzitě Karlově působí Centrum pro přenos poznatků a technologií, které vědeckým týmům konzultace a zaštiťuje společně s CUIP celý proces přenosu poznatku a technologií. Neváhej zájmu o nezávaznou konzultaci obrátit na technologické skauty působící na 3. lékařské faku na CPPT. Proces přenosu poznatků a technologií na UK shrnuje následující diagram. ****************************************************************************************** * Shrnutí aktivit technologických skautů ****************************************************************************************** a.Monitorovat vědeckou činnost na fakultě, a to především v těch týmech, které směřují ke transferu svých výsledků a aktivně vyhledávat výsledky vhodné průzkumu potenciálu pro př či technologií do praxe. b.Aktivně zprostředkovávat akademikům setkání a spolupráci se zástupci domácí i zahraniční sféry, např. s místními inovačními centry a malými a středními podniky aktivními v oblas dané oblasti výzkumu c.Poskytnout poradenství ohledně ochrany DV či zprostředkovat kontakt na CPPT v tomto směr potřebné kontakty na patentovou a právní podporu d.Aktivně se podílet na vyhledávání a jednání s potenciálními zájemci o produkty dle požad týmu, a to ve spolupráci s a pod metodickým vedením CPPT, případně se podílet na příprav marketingového plánu