O přenosu poznatků a technologií ****************************************************************************************** * Co je inovace? ****************************************************************************************** V současnosti jsou ekonomiky a akademické instituce jednotlivých států díky globalizaci in propojeny. V tomto globálním prostředí se stávají přímými konkurenty českých firem (a věde i zahraniční subjekty, je proto nutné více než kdy dříve investovat do udržení konkurences nejčastěji prostřednictvím inovací. Jinými slovy, pro dlouhodobý úspěch společnosti na glo je nutné, aby dokázala rychle využívat vědecké poznatky ve svém oboru a implementovat je t hodnotu svých služeb nebo produktů. Podle nejčastěji používané definice je inovace uvedení značně vylepšeného produktu, služby způsobu fungování společnosti do komerční praxe. Obecně lze rozdělit proces inovace do 5 s pozorovat u většiny projektů. Způsob, kterým dochází k inovaci produktů nebo služeb se liší podle typu instituce, v níž z těchto subjektů má jiné silné a slabé stránky. V případě velkých korporací je zřejmou vý finančních zdrojů, který je navíc činí atraktivními zaměstnavateli. Celý inovační proces n „pod jednou střechou“, což usnadňuje jeho řízení. Typická je pro ně ale i určitá rigidita manažerské kultuře velkých korporací, která upřednostňuje spíše inovace menšího rozsahu a mohou být některé příležitosti úplně ignorovány. To se ale netýká malých a středních podni často vyhledávají až převratné inovace. Tyto subjekty ale často naráží na chronický nedost financování výzkumných aktivit. Za největší slabinu velkých korporací i malých a středních podniků na poli inovací lze pov omezenou know-how v daném oboru. V reakci na tento problém existuje i třetí cesta inovací, technologií (přenos poznatků a technologií), do kterého jsou zapojeny jak komerční subjekt znalostmi z praxe a finančními zdroji, tak veřejné akademické instituce se svým rozsáhlým pestré paletě oborů. ****************************************************************************************** * Co je transfer technologií? ****************************************************************************************** Transferem technologií (též přenosem poznatků a technologií) se rozumí aktivity směřující inovativního nápadu, znalosti nebo technologie, které jsou výsledkem výzkumných aktivit ak instituce, do aplikační (komerční) praxe. Možností spolupráce mezi akademickými a komerčními subjekty je celá řada, jako transfer te považujeme pouze ty, při nichž zůstává akademická instituce dlouhodobě součástí výzkumného jí duševní vlastnictví a je beneficientem případných výnosů. Mezi základní formy patří lic prodej duševního vlastnictví (nejčastěji patentu), společné vědecko-výzkumné projekty a za společnosti. Naopak aktivity jako jednorázové poskytnutí laboratorní analýzy nebo odborného posudku, pa poznatků bez komerčního využití, pronájem přístroje nebo prodej monografií nepovažujeme za technologií, protože nevedou k navýšení užitné hodnoty produktu nebo služby na trhu a jsou charakteru. Hraniční formou transferu technologií je poskytování expertíz. Vědecký tým se výzkumného projektu s komerčním partnerem, nicméně po dokončení úkolu často zcela ztrácí m výzkumný projekt, podílet se dále na jeho inovaci, a taková výzkumná aktivita nepřináší ak instituci do budoucna potenciální výnosy. ****************************************************************************************** * Inovační ekosystém na UK ****************************************************************************************** Univerzita Karlova vnímá klíčový význam spolupráce mezi akademickým a komerčním sektorem n projektech. Z toho důvodu je výzkumná infrastruktura UK uzpůsobena k efektivnímu přenosu t znalostí v rámci tzv. inovačním ekosystému. Inovační ekosystém tvoří čtyři členové: • vědecké týmy, • Centrum pro přenos poznatků a technologií (CPPT), • technologičtí skauti a • společnost Charles University Innovations Prague (CUIP) Vědecké týmy produkují vědecké výsledky, z nichž některé mají potenciál pro přenos do apli Centrum pro přenos poznatků a technologií (CPPT) prostřednictvím svého centrálního týmu ex odborné poradenství vědeckým týmům a komerčním subjektům a zaštiťuje celý proces komercial kontakt mezi vědeckými týmy na fakultách a CPPT často zprostředkují technologičtí skauti. identifikace výzkumných projektů fakulty s potenciálem ke komercializaci, edukace vědeckýc přenosu poznatků a technologií a společná příprava dokumentace k výzkumnému projektu, kter pro vlastní komercializaci. V neposlední řadě je do inovačního ekosystému zapojena společn University Innovations Prague (CUIP), která je zcela vlastněna UK. Její rolí je zprostředk s komerčními subjekty, maximální zjednodušení a zrychlení procesu přenosu poznatků a techn vzniku spin-off společností.