Mgr. Petr Daniel z 3. LF UK uspěl na 17. mezinárodní lékařské postgraduální konfer ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Mgr. Petr Daniel z Ústavu biochemie, buněčné a molekulární biologie 3. LF UK uspěl na 17. lékařské postgraduální konferenci, která se konala 19. - 20. 11. 2020 distanční formou z H Se svým příspěvkem „Differentially Expressed Mitochondrial Proteins in Multi-Step Selected MCF-7 Breast Cancer Cells“ obsadil 3. místo. Další účastnicí konference z 3. LF UK byla Da Mgr. Petr Daniel vystudoval virologii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. V rámc práce se zabýval schopností rekombinace endogenních zvířecích retrovirů s lidskými retrovi molekulární biologie v Praze. V současnosti pracuje na Ústavu biochemie, buněčné a molekul LF UK. Je také studentem 7. ročníku doktorského studia. Zabývá se mechanismy získané rezis chemoterapeutikům a schopností překonat získanou rezistenci nádorových buněk taxany nové g Jakému tématu se oceněná práce věnuje? Příspěvek, který jsem prezentoval na konferenci, se týká mé dizertační práce, tedy problem rezistence nádorových buněk ke skupině chemoterapeutik zvané taxany. Konkrétně jsem se zam mitochondrie buněk nádoru prsu rezistentních k paclitaxelu. Mitochondrie totiž zásadně roz zda naše buňka spáchá sebevraždu, nebo bude žít. Nádorové buňky se mimo jiné brání tak, že mitochondriální mechanismy nefunkční. Nicméně, analýzou části mitochondriálního proteomu j v expresi genu ABHD11, který se účastní metabolické dráhy 2-oxoglutarátu. Změna exprese pa přestavbami chromosomu 7, kde se gen nachází. Podobné výsledky jsem nalezl i na jiných bun Napadá vás, jak propojit tyto výsledky s klinickou praxí např. v onkologií? Buněčné modely představují zjednodušené prostředí pro testování řady molekulárně-biologick finančně dostupné. Ve spolupráci s milými spolupracovníky ze SZÚ (skupina pana docenta Sou expresi námi vytipovaných genů na vzorcích nádorů prsu a ovariálního karcinomu. Tímto způs propojit svět v Petriho misce se světem klinickým. Jaké předměty na 3. LF UK vyučujete? Na fakultě učím studenty 1. ročníku v rámci modulu Buňka. V zimním semestru vyučuji úvodní molekulární biologie s názvem „Geny a genom“. V letním semestru vyučuji takzvaná DNA prakt studenti seznamují se základními přístupy molekulární diagnostiky pomocí polymerázové řetě (PCR). Studenti si stanovují konkrétní mutaci/polymorfismus v genu HFE pro hereditární hem Praktika jsou mezi studenty velmi oblíbená. Pro mě je důležité, aby studenti pochopili, ja funguje. Je hezké, když si i po letech studenti třeba pamatují na nosorožce trpící hemochr Kde vidíte svoji budoucnost? Po dokončení doktorátu je nezbytným krokem vědce pobyt v zahraničí, tomu se nevyhnu. Pokud vrátil, určitě bych uvažoval o 3. LF, neboť se tady cítím dobře, máme úžasné studenty.