Antigenní testování učitelů 3. lékařské fakulty UK na přítomnost infekce virem SARS ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Na základě dotazů z řad pedagogů 3.LF UK jsem projednal s ředitelem FNKV možnost antigenní učitelů fakulty. Podle pokynu MZ ČR bude FNKV provádět testování učitelů (z jakéhokoli typ 4.-18.12.2020 v odběrovém místě COVID-19 v prostoru mezi transfuzní stanicí a LDN s vchode Pro učitele, kteří jsou pojištěnci českých zdravotních pojišťoven, je vyšetření zdarma. Po jednoho učitele je omezen pouze tak, že je hrazen 1 test denně. Pokud má tedy kterýkoli pe nechat testovat opakovaně (v libovolných intervalech), je to možné – musí se pouze objedna V rozmezí mezi 1.12.-3.12. bude zprovozněn na www.fnkv.cz [ URL "http://www.fnkv.cz"] nový systém (obdobný stávajícímu systému objednávání na testy PCR). Pedagogové s úvazkem na 3.L případě, že budou mít o toto vyšetření zájem, mohou sami objednat přes web FNKV. Odběry ne předchozího objednání. Vyšetření je zcela dobrovolné, vedení fakulty nikoho nenutí, aby vyšetření podstoupil. Nao na to, že u antigenních testů je cca 10% riziko falešně pozitivních nebo falešně negativní že negativní výsledek testu v žádném případě neznamená 100% jistotu, že dotyčná osoba v so pouze tato pravděpodobnost je při negativním testu nízká (a proto se klasický PCR test u a osob s negativním antigenním testem neprovádí). Další limitací je samozřejmě skutečnost, ž má omezenou časovou platnost – každý člověk se může samozřejmě virem infikovat druhý den p testu. Je nutno si též uvědomit, že negativní test žádného učitele nemůže ochránit před in CoV-2, pouze s velkou pravděpodobností znamená, že tento „negativní“ učitel nenakazí své p nebo členy své rodiny. V prostředí vysoké školy je pravděpodobnější, že přenašečem viru bu pedagog. Význam antigenních testů je podle současných poznatků především (a) pro průkaz ne osob s příznaky (teplota, kašel, dušnost atd.), (b) pro populační epidemiologické studie č v populačních skupinách. Nelze tedy od testů očekávat žádný benefit pro zcela asymptomatic zdravého jednotlivého člověka. Případný prospěch z negativního testu tedy má okolí testovaného, nikoli testovaný sám. Pro konkrétního pedagoga považuji za mnohem důležitější dodržování všech preventivních opatřen respirátorů místo roušek. Je též důležité, aby respirátor (či rouška) zůstávaly správně na slovním projevu. Větrání prostor fakulty a dodržování vzdálenosti 1,5-2 metry je též důlež Vedení fakulty bude zvažovat, zda by pravidelné testování mohlo mít význam pro ochranu fun (fakulty), kdy pozitivní test by vedl k okamžité izolaci pozitivní osoby a tím snížil rizi infekce na okolí. Toto vše jsou však zatím teoretické předpoklady, které zatím nemají dost reálných důkazech z praxe. V situaci, kdy zdrojem infekce mohou být spíše studenti než uči systematického testování samotných učitelů sporný. Ponechávám tedy na osobním rozhodnutí k zda a jak často se nechá testovat. V Praze 29.11.2020 Prof. MUDr. Petr Widimský, DrSc. děkan 3.LF UK