Hlasové telefonní služby ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Telefon Polycom Virtální FAX Vodafone VVX 310 GTS zaměstnanecký prog Manuál k použití [ URL "3LF-1845Manuál k použití [ URL "3LF-184s výhodnými tarify [ URL " ****************************************************************************************** * Přechod na VoIP telefonii na 3. LF UK ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Proč byla tato akce nezbytná *========================================================================================= Původní (tzv. staré) telefonní ústředny (Ericsson BP250 v hlavní budově, Ericsson BP50 v b 4 a FNKV-X) byly zakoupeny v roce 2006 za zhruba 2,5 milionu Kč z rozpočtu fakulty. Již v bylo rozhodnuto o realizaci projektu nahrazení starých ústředen za nové, založených na tec [ URL "http://cs.wikipedia.org/wiki/Voice_over_Internet_Protocol"]  a protokolu SIP [ URL cs.wikipedia.org/wiki/Session_Initiation_Protocol"] . Důvodem byla nedostatečná kapacita (bylo již velmi problematické flexibilně vytvářet a pře jednotlivé telefonní linky), zastaralá a nedostatečně zdokumentovaná kabeláž, vysoké finan správu a údržbu a její technologická zastaralost neumožňující redukci nákladů na provoz an pokročilejších funkcí všem zaměstnancům (zobrazení identity volajícího, přesměrování, hlas apod.). Údržba ústředen Ericsson je zajišťována externí firmou se kterou nebyla nikdy uzav servisní smlouva a tudíž jsou jednotlivé i poměrně banální zásahy (zřízení, zrušení, přejm hrazeny samostatně. Omezené, technologicky, jsou i možnosti propojení s jinými ústřednami ostatní fakulty UK) pro bezplatné volání mimo veřejnou telefonní síť. FNKV plánuje přechod letošním roce. Celý projekt obnovy TÚ byl zahájen v polovině roku 2013 výběrem vhodné technologie a hardw Jako náhradu stávající staré ústředny byla zvolena softwarová pobočková ústředna (PBX [ UR cs.wikipedia.org/wiki/PBX"] ) Asterisk [ URL "http://cs.wikipedia.org/wiki/Asterisk"]  jak "industry standard" ve VoIP telefonii a kterou využívá i sdružení CESNET [ URL "http://www  - sip.cesnet.cz/cs/swahw/asterisk [ URL "https://sip.cesnet.cz/cs/swahw/asterisk"] . Pro bylo rozhodnuto o instalaci a provozu nové TÚ v rámci již existujícího virtualizovaného pr ESX - nebylo tudíž nutné nakupovat nový fyzický hardware a celá instalace TÚ podléhá stejn politikám (zálohování, možnosti migrace) jako ostatní servery provozované na naší fakultě. Zvolená technologie a ústředna odstraní (zcela obejde) problémy se starou analogovou kabel bude nadále používat jednotnou "strukturovanou kabeláž" pro přenos dat (počítačová síť) i síť). Umožní výpočetnímu středisku samostatně a bez nutnosti zapojení externí firmy ovláda provoz [st5edny a flexibilně reagovat na potřeby fakulty a jejích zaměstnanců. Kapacita no omezena pouze přidělenými zdroji ve virtualizovaném prostředí, reálně se dá uvažovat o mož ztrojnásobit současné množství linek. Nová ústředna nabízí mnoho způsobů propojení s ostat rámci UK i ostatních institucí - tím lze dosáhnout zcela bezplatného volání mezi propojený plánu je například propojení s 2.LF UK). *========================================================================================= * Kriteria pro výběr telefonních přístrojů *========================================================================================= Koncové telefonní přístroje ("nové telefony") byly vybírány velmi dlouho a pečlivě. Bylo s základních kritérií výběru. • Za prvé - telefon musí být "průchozí" - tzn. telefon je možné připojit do klasické "počítačové" (ethernetové) zásuvky a zároveň je možné další zařízení (například počítač) telefonu. Telefon tedy funguje jako malý síťový přepínač (switch) a není tedy nutné do k přivádět nové dráty. • Za druhé - přepínač (switch - viz předchozí bod) musí být "gigový" (1000BASE-T ethernet cs.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet"] ) aby byla zachována maximální možná rychlost p umístěného až za telefonem a nedošlo tím pádem k degradaci, v loňském roce, realizované výměny všech patrových přepínačů (v roce 2013 byly všechny zastaralé přepínače Cisco nah HP ProCurve řady 2910). • Za třetí - telefon musí být napájený přes PoE (Power over Ethernet - IEEE 802.3af [ URL cs.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet"] ) - telefon je připojen pouze datovým (ether kabelem přes který procházejí data i napájení elektrickou energií. Takto jsou telefony, patrovými přepínači, připojeny do centrální UPS (Eaton BladeUPS [ URL "http://en.wikiped Eaton_BladeUPS"] ) která byla instalována v hlavní elektrické rozvodně budovy děkanátu n 2014. Tímto způsobem napájení zůstává zachován provoz páteřní sítě a telefonů i při výpa elektrickou energií. • Za čtvrté - telefon musí mít alespoň čtyř-řádkový plně grafický displej, který dává všem možnost vidět jméno a číslo volajícího, definovat si "zkrácené volby" na často volané čí přesměrování a mnoho dalších funkcí. Výběr vhodného telefonu probíhal po několik měsíců a za tu dobu se v našich kancelářích po 10 různých tipů telefonních přístrojů od 5ti různých výrobců (Cisco, Aastra, Linksys, Snom Hodnocení probíhalo primárně podle technologických kritérií (viz výše) a dále pak podle ce Jako nejhodnější byl zvolen telefon Polycom VVX 310 [ URL "http://www.polycom.co.uk/produc voice/desktop-solutions/realpresence-desktop-vvx-business-media-phones/vvx-300-310.html"] Na nákup telefonů bylo na konci roku 2013 uspořádáno výběrové řízení, jehož vítěz společno s.r.o. dodala všech 250 kusů telefonů za jednotkovou cenu 3154 Kč bez DPH. Nákup a instalace nové TÚ stejně jako nákup všech nových telefonů (celkem 250 kusů) byl hr investičního záměru RUK "UK - Stoje, přístroje a ICT 2013" a to v celkové hodnotě 985 tisí V neposlední řadě je nutné zmínit i to, že tato technologická změna nám umožnila uspořádat řízení na dodavatele hlasových služeb na bázi technologie VoIP/SIP. Výběrové řízení proběh a jeho vítězem se stala společnost GTS Czech - stávající dodavatel hlasových služeb pro na Technologická změna a uskutečněné výběrové řízení umožní redukci nákladů na hlasovou komun 50% v porovnání s předchozím řešením. *========================================================================================= * Co umí nové telefony *========================================================================================= Kromě všech výše uvedených vlastností přinášejí nové telefony mnoho nového i jejich uživat je uveden pouze výčet a stručná charakteristika nových možností a funkcí, detailní popis o naleznete v návodu. • zobrazení čísla volajícího a (pokud je linka uvedená v seznamu) i jeho jména • zobrazení zmeškaných (na kruhovém ovladači šipka dolu), přijatých (šipka doleva) a volan doprava) čísel a to včetně data a času • definování oblíbených čísel a to buď "na knoflík" (jedno ze šesti tlačítek na levé a pra displeje) nebo do seznamu oblíbených ("Favorites" - na kruhovém ovladači šipka nahoru) • přesměrování a předávání hovorů • konferenční hovory • IVR - hlasový automat ("pro komunikaci v angličtině stiskněte jedničku, pro přepojení na • různé druhy vyzvánění včetně vlastních • hlasovou schránku (velmi podobnou jako na mobilním telefonu) s možností odeslání nahrávk že zpráva, kterou vám volající zanechá je přeposlána na email jako zvukový soubor) • více linek (max. 6 samostatných čísel) na jednom telefonu (viz níže "více-linkové" telef   *========================================================================================= * Co zůstane zachováno *========================================================================================= • všechna čísla linek ve všech budovách (děkanát, SZU-19, FNKV-X a Ke Karlovu 4) zůstávají nezměněné podobě • volání do FNKV se i nadále uskutečňuje přes "předvolbu" 38 a následují čtyř-číselá linka FNKV pak přes "předvolbu" 7 a následuje čtyř-číselná linka fakulty *========================================================================================= * Co se změní *========================================================================================= • volání "ven" (do veřejné telefonní sítě) je "bez nuly" (tzn. pokud chcete vytočit číslo telefonu zadáte ho stejně jako na mobilu - např. "603319804") • volání do mobilních sítí již nelze uskutečňovat přes "mobilní brány" ("předvolby" 602 a • volání z "Karlova" do FNKV (a zpět) funguje stejně jako z děkanátu do FNKV (a zpět) - tz z "Karlova" volat do FNKV vytočte předvolbu 38 a čtyřmístné číslo linky ve FNKV, při vol "Karlov" pak vytočtě předvolbu 7 a čtyřmístné číslo linky 3.LF • zrušení "podvojek" (situace, kdy (typicky) v jedné místnosti jsou dva telefony se stejný současně vyzvánějící) - každý starý telefon "podvojky" byl nahrazen telefonem novým s vl samostatným číslem, funkčnost "podvojky" (původní číslo podvojky) bylo zachováno a připo sekundární číslo na oba nové telefony, konkrétní příklad - linka 2303 (původně sdílena p a ing.Vránovou) - každý z dvojice dostal nově svoje vlastní číslo (pan Daněček číslo 231 číslo 2306) které vyzvání pouze na jeho/jejím vlastním telefonu, číslo 2303 bylo upraven na toto číslo vyzvání na obou telefonech současně, volání z telefonu pana Daněčka resp. bude vycházet z vlastního čísla, předávání hovoru mezi jednotlivými telefony je ale možn předání hovoru ("Forward" - viz manuál [ URL "3LF-1845.html#8"] ) • "více-linkové" telefony (situace, kdy (typicky místnosti doktorandů) v jedné místnosti j sdílený více osobami) - takový nový telefon má na sobě připojeno více čísel což se na di více jmen osob u jednotlivých linkových tlačítek na levé a pravé straně displeje, telefo volání na kterékoliv z přiřazených čísel a zároveň bliká zelená dioda u příslušného tlač lze, mimo zobrazeného jména, rozeznat komu je volání určeno) *========================================================================================= * Kam se obracet při problémech *========================================================================================= Při problémech s nastavením, umístěním či použitím telefonu se prosím obracejte na linku u podpory - 267 10 2253 či email vypocetni@lf3.cuni.cz [ URL "mailto:vypocetni@lf3.cuni.cz"]